|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Blackpíár
|
Barát Tamás, www.prherald.hu, 2005. március 7. A PR Heraldban, illetve korábban a Népszabadságban megjelent egy cikk, egy vélemény Domokos Lajos tollából, Vigyázat manipulálnak
címmel. A cikkben leírtakkal nagyrészt magam is egyet tudok érteni,
azonban van néhány kérdés, amit másképpen látok. Ezért tollat, azaz
számítógépet ragadtam és szeretnék megosztani egy másik véleményt is az
olvasókkal. Valójában csak
egyet lehet érteni egy olyan szerzőnek az állításaival, aki korábban
maga is gyakorló újságíróként, televíziós szerkesztőként, majd később
intézményi kommunikátorként a gyakorlatban szerezte tapasztalatait.
Domokos Lajos vitathatatlanul ilyen. Kollégaként, több területen,
évekig együtt dolgoztunk. Kiváló televíziós személyiségnek, kitűnő
újságírónak, szerkesztőnek, tanárnak, jó kommunikációs szakembernek
ismerhettem meg. Jó szemmel, kiváló érzékkel vette, veszi észre a
társadalomban fellelhető különféle ellentmondásokat és jó tollú
újságíróként, fel is hívja a figyelmet azokra. Összefoglaló könyve a
sajtóról – „PRESS” címmel – a hazai oktatás egyik alaptankönyve. Domokos
Lajos cikke végén felidézi a Magyar PR Szövetség honlapján megjelent
egyik gondolatot, mely szerint túl kellene lépnünk a szakmai
öndefiniálásán. Egész cikkével ezt a gondolatot szeretné támogatni.
Ezzel természetesen teljesen egyetértek, hiszen az idézett jelentést a
Nemzetközi PR Szövetség New Yorki tanácskozásáról (2004 februárjában)
magam írtam le, azonban az elmúlt néhány hónap történései – a szakma
reputációjának további romlása, a hazai közélet, a közbeszéd, a
politikai propaganda durvaságai - azt a látszatot keltik, hogy nincs
igazunk, amikor az öndefiniálás témakörének túllépéséről beszélünk. S
ehhez tenném hozzá azt a régi, ismert mondást, miszerint: „ha
vitatkozol valakivel, először tisztázzátok a fogalmakat, lehet, hogy
utána nem is fogtok vitatkozni.”
A szükségszerű konszenzus
Célszerű lenne, ha a kommunikációs szakmák minden képviselője, a public
relations-, marketing-, reklámszakemberek és a menedzsmentek tagjai
egyaránt belátnák, hogy a kommunikációs, így a public relations szakmai
terminológiájában is konszenzusra van szükség. Minden pr-szakember
feladata, hogy jelezze, amikor a szakma kifejezéseit rosszul
használják, és pontosítson, amikor azokat összekeverik a marketing, a
reklám, az újságírás és más társterületek terminológiájával. Ennél
nagyobb gond, amikor nemcsak a szakkifejezéseket, hanem magukat a
tevékenységeket keverik össze. A public relations és a pr kifejezés a
világon mindenütt, így hazánkban is a köznyelv részévé vált. Nemcsak a
szakemberek szóhasználatában, hanem az élet minden területén
találkozhatunk vele. Azt is el kell azonban érnünk, hogy a
kifejezéseket mindenki jól, adekvát módon használja. Ezért azt
gondolom, hogy akkor is pontosítani kell, ha egy pr-szakember használ
félreérthetően kifejezéseket. Murphy óta tudjuk, hogy minden, ami
félreérthető, azt félreértjük, ami nem azt is. Hazánkban a
public relations tevékenység mintegy tizenöt esztendeje hivatalosan is
jelen van. A rendszerváltást megelőzően a három T betűből – a tűrt,
tiltott, támogatott – a tűrt jelző volt a jellemző erre a
tevékenységre. Korábban a külkereskedelemben volt elfogadott a public
relations jelenléte, hiszen ha tőkés piacokra kívántuk exportálni
termékeinket, akkor az ott ismert és használt módszerekkel kellett
azokat elfogadtatni. Így dolgoztak a nagy külkereskedelmi vállalatok,
mint a Chemolimpex, Hungarotex, Budavox, vagy a Hungarocamion. A
Hungexpó, vagy az akkori MAHIR és különösen a Magyar Kereskedelmi
Kamara, pedig ennek megfelelően nemcsak reklám, de public relations
tevékenységet is végzett külföldön. 1990. december végén
harmincöt hazai pr-szakember úgy gondolta, hogy a public relations-nak
önálló szakmának kellene lennie hazánkban is, ezért megalapítottuk a
Magyar Public Relations Szövetséget. Az akkori törekvéseket siker
koronázta 1992. január elseje óta önálló szakma Magyarországon a public
relations. Ekkor került hivatalosan leválasztásra a marketing, reklám
és az újságíró szakmákról, míg korábban ezekkel együtt emlegették.
Ekkor került bejegyzésre a public relations, mint szakma a TEAOR –ba
7414-es sorszám alatt, mint üzletviteli tanácsadó tevékenység.
A szakma hivatalos oktatását csupán négy esztendő múltán, 1996-ban
engedélyezték, többek között annak hatására is, hogy ebben az
esztendőben Budapest volt egy hétig a világ pr-fővárosa, itt rendezték
meg a pr-szakma világszemináriumát, ahol az ideérkezett külföldi
politikusok és kommunikációs szakemberek a korszerű pr-felfogásokról
tartottak előadásokat. Demokrácia és pr
Az akkori lelkesedés mára nemcsak, hogy alábbhagyott, de sok
tekintetben visszasüllyedtünk a rendszerváltás előtti szintre. Sőt,
tovább megyek: A hazai politikusok egy része és számos újságíró által,
a sajtóban is rendszeresen használatos „piár”, „piárkodni” kifejezése
egyenesen szitokszóvá nemesítette a szakma megnevezését. E tekintetben
véleményem a Domokos Lajos által írtaknál még lesújtóbb. Belpolitikai
életünk pártviszálykodásai, nem „ellenfél”, hanem „ellenség-képe”
eredményeként ma már ott tartunk, hogy számos politikusunk
összetéveszti a politikai propagandát és a public relationst, azaz
szóhasználatukkal élve: píárkodik. Erre korábban volt egy bevált,
mindenki által jól értett kifejezés: agitációs propaganda. Ma, számos
politikusunk azt gondolja, hogy ez a kifejezés a szocializmus
építésének lejárt lemeze. Szalonképesebb, korszerűbb tehát a „pr”
kifejezés használata. S, használják is lépten-nyomon a piár kifejezést,
bár nem tudják annak tartalmát. Erre álljon itt két példa. (S, hogy ne
vádoljanak részrehajlással, mindkét oldalról.) Egyik korábbi vezető
politikusunkat egy újságíró megkérdezte a rádióinterjú során, hogyan
dolgozik az általa vezetett intézmény. Sommásan felelte: Jól. A mondat
bővítésére irányuló kérdésre, már „nagyon jól” volt a válasz. Mire a
riporter nem hagyta annyiban a dolgot ismét rákérdezett, hogy mint
állampolgár ezt miért nem veszi észre? Erre a felelet, idézem: „Vegye
tudomásul, hogy nekünk nem piárkodni, hanem dolgozni kell.” S, nézzük a
másik párt - politikus hozzáállását: a parlamentben, kétperces
felszólalásban a következő választ adta: „Vegyék tudomásul, hogy ez
pártunknak nem a piárfogása, hanem ezt mi komolyan gondoljuk!” Ez a
mentalitás nemcsak nálunk van így, de a volt szocialista országok is
hasonló cipőkben járnak. Oroszországban kitaláltak egy kifejezést erre.
Ott azt mondják erre: „black-pr”. Ez alatt a kifejezés alatt azt értik,
hogy megtévesztés, negatív manipuláció, agitációs propaganda. Azaz,
egyirányú, a kibocsátó szándékai szerinti kommunikáció, ahol senki sem
veszi figyelembe, hogy a kommunikáció célzottja mit is szeretne, vagy
mi a véleménye. „Black-piár”
A „black-piár”, mint jelenség a hazai médiában is megjelent. Nálunk ez
valójában nem más, mint egyik oldalról a fizetés ellenében elhelyezett
információ, amit Magyarországon „pr-cikk” kifejezéssel írnak le. Ez
persze nem más, mint fizetett közlemény, azaz hirdetés. A
„black-piár” másik formája, amikor nem a média kapja a pénzt, hanem az
újságíró. Ez, egyértelműen kimeríti a korrupció fogalmát. Itt az
újságíró azért kapja a pénzt, hogy jót írjon az adott szervezetről,
vagy rosszat a konkurensről. Ezeket az újságírókat nevezi a
sajtótörténet bértollnoknak. S, ha már sajtótörténet, akkor nem
kerülhető meg a régről közismert „revolver újságírás” fogalma sem,
amikor a pénzt azért kapja a magát újságírónak nevező zsaroló, hogy ne
írja meg azt, amit különben megjelentetne a médiában. A
„black piár”, másik oldalról, régi nevén az agitációs propaganda
manipuláló volta közismert, amikor a szervezet szándéka szerint nem a
valóságos, hanem a legkiválóbb színben szeretné feltüntettetni önmagát.
(Még akkor is, ha ez nem igaz. Sőt minél kevésbé igaz, annál erősebb ez
a szándék.) Azokban az országokban, ahol komoly hagyományai
vannak az agitációs propagandának, ahol a fejekbe több mint negyven
éven keresztül egy olyan ideológiát próbáltak beleverni, amely szerint
ennél az ideológiánál jobb nem létezik, ezért a másikat megismerni
felesleges. Ahol az „anti-dűring” kötelező olvasmány volt, de a
„dűringet” senki sem olvasta. Ahol a demokrácia, ál-demokráciaként
jelenhetett csak meg, ott ne csodálkozzunk, hogy nehezen érthető, hogy
a demokrácia egyik fokmérője pont az, hogy hogyan kommunikálhatunk.
Ahol szabad kételkedni, ahol azért nem lehet senkinek bántódása, mert
más a véleménye, sőt a véleményét nemcsak, hogy szabadon elmondhatja,
de azt még meg is kérdezik! Ez, pedig már az igazi, a valódi public
relationshoz vezet, azaz rövidítve „péer”-hez. Fogalomtisztázás
Jó lenne néhány fogalmat, tehát mégiscsak tisztázni. Számos „pr-iskola”
létezik a világon, viccesen azt is szokták mondani, annyi pr-definició
ismert, ahány pr-szakember dolgozik a szakmában. Az egyik
legtévesebb felfogás szerint a public relations a marketing tevékenység
részeként valójában nem más, mint valaminek a túlzott reklámozása. Ez a
felfogás Magyarországon évtizedekig uralkodott, s sajnos még ma sem
múlt el. A közelmúltban az MPRSZ vitafórumán több kolléga is
megjegyezte, hogy az idegen kifejezések szótárában még ma is rosszul
szerepel a public relations magyarázata. Domokos Lajos cikkében ennek a
felfogásnak egy korszerűtlen szakkifejezése is megjelenik. Ez pedig a
„marketing-pr”. Ami a korszerű kommunikációs felfogások szerint a
múlté. Maga a fogalom egy angol kifejezés helytelen értelmezéseként
honosodott meg hazánkban is. Eredete Philip Kottler nevéhez
kapcsolható, aki a marketingről szóló – és méltán népszerű könyvében -
megfogalmazta, hogy a „marketing-pr” fogalom alatt a marketing egy
részterületét érti. A pr-nek ezt a rész területét Philip Kottler a
negyedik P, azaz a promotion részterületeként, mint piacbefolyásolási
tevékenységet írta le. A korszerű nemzetközi szakirodalom már nem
használja a „marketing-pr” kifejezést, hanem helyette a helyes
kifejezést alkalmazza: termék-, tevékenység-, szolgáltatás-pr, amely az
MPRSZ Szakmafejlesztési Bizottsága megfogalmazása szerint: „a (külső)
public relations funkció részeként az az értékesítés-centrikus
tájékoztató és a piaci környezetet befolyásoló tevékenység, amely a
marketing aktivitás bizalmi környezetét alakítja ki.” Ez a
megfogalmazás pontosan fedi a tevékenység lényegét. A termelő és
szolgáltató szervezetek azon tevékenységéről van szó, amely során a
vevők bizalmát szeretnék megnyerni, nem a szervezetük, hanem a
termékeik, illetve szolgáltatásaik iránt. Azt szeretnék elérni, hogy
lehetséges vevőik bízzanak az áru, vagy szolgáltatás minőségében. Ily
módon érhető el, hogy az eladó, a szolgáltató reklámja, piacbefolyásoló
tevékenysége, vagy politikai propagandája befogadásra alkalmas talajra
hulljon. Ebben az értelemben valóban, a public relations tevékenység e
részterületének szoros köze van a marketing kommunikáció különféle
elemeihez, úgy is fogalmazhatnánk egyszerűsítve: ”a public relations és
a marketing testvérek, de nem ikrek”. Sőt itt jegyzem meg, hogy van egy
harmadik ikertestvér is: ez a humánerőforrás. Mindhárom irányítási
funkció. Csakhogy mindhárom más szervezeti területet irányít.
Egy másik, sokak által hangoztatott, ugyancsak téves felfogás szerint a
public relations nem más, mint a közönség manipulálása az újságírókon
keresztül. Ezt a felfogást tükrözi sajnos több hazai rendeletünk,
szabályzatunk és hivatalunk is. Így fordulhat elő, hogy az intézményi
kommunikátor, az üzleti kommunikáció oktatása során egy olyan
tantárgyat oktatnak, amelynek a neve: „Public relations és
sajtókapcsolatok”. Maga a tantárgy elnevezése is arra utal, hogy a két
fogalom között olyan szoros az összefüggés, hogy a public relations nem
lehet meg sajtókapcsolatok nélkül. Pedig ez messze nem igaz. Számtalan
esetben végzünk olyan pr-tevékenységet, ahol a sajtót igénybe sem
vesszük. A tantárgy oktatása nagyon is szükséges, de az elnevezése
téves. Tény persze az, hogy számos pr-szakember a munka könnyebb végét
fogja meg, és például sajtótájékoztató szervezésével a legegyszerűbb
megoldást választja. Így próbálja meg információit célba juttatni. Tény
az is, hogy a sajtón keresztül történő informálás a leggyakoribb. S,
itt ismét egy komoly hibát követ el számos vezető, elsősorban politikus
és persze sok pr-szakember is. Közvélemény -tájékoztatásról beszélnek.
Valójában olyan, hogy közvélemény olyan nem is létezik, csak
részközvélemények vannak. Egyszerre nemcsak, hogy lehetetlen
mindenkihez egyformán szólni, de, csak eredménytelenséghez vezethet ez
a szándék, hiszen minden célcsoportot másképpen kell megszólítani.
Ugyanaz a mondat, ugyanúgy megfogalmazva más reakciókat vált ki például
az észak-Magyarországon élő munkanélküliek között, mint a
nyugat-magyarországi lakosok között. A public relations szakembernek
pont az a rendkívül kényes feladata, hogy mérje fel és elemezze a
helyzetet, és adjon tanácsot a vezető számára, hogy annak kétirányú
kommunikációja során hogyan nyújtson hatékony tájékoztatást céljairól,
tevékenységéről Tehát egyértelműen nem a manipulálásról, hanem az őszinteségről van szó!
Nem szabad soha elfelejteni a public relations egyik aranyszabályát: A
mondanivaló mindig legyen igaz! Mondanivalónk információ. Sohase
mondjunk, ígérjünk olyant, aminek betartása lehetetlen. A public
relations célja ugyanis a bizalom felkeltése, fenntartása, a szervezeti
reputáció, az ismertség, az elismertség, az elfogadottság, a
megbecsültség elérése. A kölcsönös megértés
A téves felfogások után tisztázzuk, hogy ma Európában és nagyvilágban
mit is tartanak a public relationsról. A világon legelterjedtebb public
relations elmélet az első világháború idejéből származik. A
legismertebb és legelfogadottabb public relations „iskola” megalapítása
a szakma egyik alapítója, Edward L. Bernays személyéhez kapcsolódik.
Felfogása szerint a public relations lényege: a kölcsönös megértés
kialakítása. Ezt a felfogást erősítette Prof. Sam Black , a Stirling
Egyetem korábbi tanára. 1977-80 között az International Public
Relations Association főtitkára, majd elnöke. Így írta le véleményét:
,,A public relations gyakorlásának alapvető célja, hogy a kölcsönös
megértésnek olyan kétcsatornás módszerét hozza létre, amely az
igazságon, az ismereteken és a teljes tájékoztatáson alapul. A public
relations terén szakképzettek, a kapcsolatok és a meggyőzés korszerű
módszereit használják, hogy áthidalják a szakadékot, s hogy kölcsönös
megértést teremtsenek.” A Webster Értelmező Szótár szerint a
public relations kifejezés a következőt jelenti: ,,Egy személy, cég
vagy intézmény és más személyek, alkalmi közösségek, vagy a társadalom
közötti megértés és jóakarat előmozdítása, tájékoztató anyagok
terjesztése útján, az udvarias eszmecsere kialakítása és a közönség
reakciójának értékelése. Az egyén, társadalmi szervezet vagy intézmény
és a közösség között megvalósult megértés és jóakarat foka. A kölcsönös
megértés és jó szándék kialakításának művészete vagy tudománya." A
világ legnagyobb pr-szakmai szervezete az amerikai PRSA ajánlása
szerint: ,,A public relations segít a szervezetnek és a közönségnek
abban, hogy kölcsönösen egymáshoz idomuljanak. A public relations a
szervezet olyan erőfeszítése, amely arra irányul, hogy együtt működésre
nyerje meg az emberek csoportjait." A Magyar PR Szövetség
Szakmafejlesztési Bizottsága az alábbiak szerint fogalmazta meg a
public relations lényegét: A public relations az a tudományterület,
amely a hírnevet gondozza. A hírnév (reputation) – összetett fogalom
(elfogadottság, elismertség, megbecsülés) – annak az eredménye, amit
teszel, amit mondasz és amit mások mondanak rólad. A public
relations tevékenység tervszerű és tartós erőfeszítés azért, hogy egy
szervezet és környezete között a vélemény és a viselkedés
befolyásolásával kölcsönös megértést, jóakaratot (goodwill) és
támogatást építsen és tartson fenn. A CERP, az Európai Public
Relations Konföderáció 1998-as Közgyűlésén létrehozott egy
terminológiai munkacsoportot, amelynek feladata volt az Európában
használt public relations definíciók megismerése és egy olyan új public
relations meghatározás megalkotása, amely egyesíti magában az Európa
különböző országaiban használt definíciókat. A cél az volt, hogy
létrejöjjön egy közös, konszenzuson alapuló európai public relations
meghatározás. Ennek a kutatómunkának nagy részét Magyarországon
végeztük. Az összegyűjtött public relations meghatározások az
azonosság, az azonos kifejezések gyakorisága szerint kerültek
osztályozásra. Csak példaként érdemes felidézni a kutatás során
összehasonlított néhány többször szerepelt, közös kifejezést. „Elérni,
kifejleszteni, változtatni, megszervezni, köz, közös, szervezet,
magatartás, környezet, Goodwill - jó hírnév, jó akarat, jó szándék,
menedzsment, belső és külső kommunikáció, kölcsönös megértés, kétirányú
kommunikáció, publicitás, média kapcsolatok, image-építés, speciális
események koordinálása, támogatás generálása, reakciók kiprovokálása.”
A kutatás végeredményeképpen létrejött az új, a CERP által ajánlott
európai public relations meghatározás: "A public relations a
kommunikáció tudatos szervezése. A public relations a menedzsment egyik
funkciója. A public relations feladata: elérni a közös megértést,
létrehozni a kölcsönösen előnyös kapcsolatokat a szervezet és a
közvéleménye, környezete között, a kétirányú kommunikáció útján."
Hogyan mondjuk magyarul?
Tény, hogy a public relations kifejezésre még nem sikerült magyar
megfelelőt találni. Vigasztaljon bennünket az a tudat, hogy a világ
egyetlen nyelvén sem találtak rá maradéktalanul megfelelő kifejezést. A
német nyelvterületen az „Öffentlichkeitsarbeit” kifejezést próbálták
meghonosítani, de elterjedtségére jellemző, hogy a pr-szövetségek mind
Németországban, mind Ausztriában a public relations kifejezést
használják, még megnevezésükben is. A franciák „szellemesen”
lefordították a kifejezést: „rélations publiques-et” mondanak,
használnak. A magyar próbálkozások között talán még a legközelibb
magyarításnak – nem fordításnak! – érzem „a közkapcsolatok ápolása”
kifejezést. A próbálkozások között találhatók még: ,,közvéleményt
formáló szolgálat”, „társadalmi kapcsolatok ápolása”,
„közönségkapcsolatok”, „kapcsolat a közvéleménnyel” stb. Bár ezekben
(is) van igazságtartalom, de egyik sem megfelelő. Így hát maradjunk meg
mi is az idegen kifejezésnél! A Magyar Tudományos Akadémia vonatkozó
állásfoglalása szerint a helyes kifejezés magyarul így írandó: public
relations. Rövidítve csak szóösszetételekben használjuk így:
pr-szakember. A public relations nemcsak tevékenység, de
magatartásforma, gondolkodásmód is. A nyíltság, a közlésvágy, a
közvélemény előtti pozitív megjelenés, az őszinteség, a bizalom
attitűdje. A public relations alapvető feladata a kommunikációs
kapcsolatok elemzése, a kommunikációs tevékenység megszervezése, a
közvélemény tájékoztatása, de a visszacsatolás is: a közvélemény
állásfoglalásának közvetítése a szervezet felé. Domokos Lajos
cikkében corporate- szervezeti és marketing-pr tevékenységről beszél. A
public relations mindig szervezeti kommunikáció, amelynek valóban két
iránya van. Az egyik, amikor a szervezet egészéről, a másik, amikor a
szervezet tevékenységéről, szolgáltatásairól, termékeiről beszélünk.
Azonban a public relations két fő területéről nem szabad
megfeledkeznünk. Az egyik a szervezet belső, a másik a külső
környezetével történő kommunikáció. S, itt van az egyik legnagyobb
gond. A ”marketing elv” hívői csupán a vevők befolyásolásáról és
meggyőzéséről beszélnek. Amíg a marketingesek a vevőről, addig a
pr-szakember külső környezetről, amíg a marketing a befolyásolásról és
meggyőzésről, addig a public relations a megértetésről beszél.
Domokos Lajosnak a Népszabadságban megjelent eredeti cikkéből – lehet,
hogy tévesen, de - azt érzem, hogy azt szeretné sugallani, hogy
nincsenek igazán korrekt pr-szakemberek és újságírók Magyarországon.
Állítom, hogy számos kiváló pr-szakember – és befolyásolásra nem
fogékony újságíró - működik hazánkban. Az első hivatalosan elismert –
akkreditált - oktatás megszervezése, 1997-óta eltelt pár esztendőben
számos fiatal végzett főiskoláinkon, valamint az akkreditált felsőfokú
képzésben. A mondat szerintem tehát helyesen: nincs még elegendő
jól képzett pr-szakember Magyarországon. Ennek azonban az oka
elsősorban politikai – oktatási kormányzati szándékban – illetve annak
hiányában keresendő. Amíg Magyarországon az oktatási kormányzat nem
segíti elő az egyetemi, amíg nem engedélyezi a doktori képzést, addig
csak ”bábaképzés” lesz, orvosokat nem képeznek. Ettől ugyanis a
mindenkori kormányok félnek. Félnek a szakképzett kommunikációs
szakemberektől. Félnek, mert kiderülne számos politikusról, hogy nem
tud és nem is akar helyesen kommunikálni. Ezért van az, hogy számos
esetben még a kommunikációs trénereket, szaktanácsadókat is külföldről
hozzák, mellőzve a hazai szakembereket. Ezért van az, hogy még az állam
által a kiirt meghívásos pr-szakmai tenderekre is reklámügynökségeket
hívnak meg. Összefoglalva: Domokos Lajos véleményével számos
helyen egyetértek, azonban a helyzetet egyes területeken még
rosszabbnak látom, mint ahogyan Ő azt lefesti, más területeken, pedig
sokkal ígéretesebbnek látom nemcsak a jövőt, de a jelent is.
Természetesen a társadalomnak, és elsősorban a ”köz” véleményét
befolyásoló újságíró-társadalomnak, a politikusoknak, a gazdasági
vezetőknek meg kell tanulni, hogy mi is az a public relations, (nem a
piár, hanem a péer), amelynek lényege véleményem szerint így foglalható
össze: A public relations tevékenység egyenlő a demokratikus
társadalmakban működő szervezetek és környezetük közötti – hosszú távra
tervezett – kétirányú kommunikáció tudatos megteremtésével,
irányításával, szervezésével. A public relations célja és feladata,
hogy elősegítse az egyének, a csoportok, a szervezetek és környezetük
közötti kölcsönös előnyökön alapuló kapcsolatokat, a megértést és a
bizalom kialakulását. Az Európai Unióba belépett országunk
minden vezetőjének és lakosának tudomásul kell vennie, hogy a modern
gazdaságnak képesnek kell lennie arra, hogy növekvő profitot
produkáljon, miközben a fogyasztók millióinak érdekeit kell figyelembe
vennie. Egy olyan új Európának lettünk a tagjai, amelynek határai
nem korlátozódnak le az Európai Unió tagállamaira. Ebben az új
társadalomban az információ szabadsága az alapvető feltétele annak,
hogy a piac és a társadalom jól működjön. Ehhez szükség van az
információk teljes körének ismertségére. Ebben az információs körben
nemcsak a szervezetekről, a vállalatokról, a termékekről, a
szolgáltatásokról kell tájékoztatást adni, hanem a vásárlókról is.
A public relations szakembereinek legfőbb felelőssége az, hogy tudnia
kell irányítani a társadalom egésze, a szervezetek és a vásárlói
csoportok közötti kommunikációt. A public relations feladata, hogy
hozza létre és tartsa fenn a kölcsönös megértésen alapuló párbeszédet a
társadalom tagjai között, ugyanis a pr-szakember nemcsak a szervezetét,
de a fogyasztót, a társadalom tagjait is képviseli. Az
Európai Unióban jól meghatározott elvárás, hogy a fogyasztók jogai
érvényesüljenek, miszerint: a fogyasztó biztonságban kell, hogy érezze
magát, jól informáltnak kell lennie, meg kell őket hallgatni,
választási lehetőségük kell, hogy legyen. Tehát a társadalom tagjaival
létre kell hozni a kétirányú kommunikációt. Ennek érdekében a public
relations mint olyan irányítási funkció működik, amely a szervezet
célja iránt megnyilvánuló társadalmi konszenzus és bizalmi légkör
kialakulását célozza. A public relations, a kölcsönös
előnyökön alapuló kommunikáció tudatos megszervezése. A public
relations magatartásforma, gondolkodás és szemléletmód, művészet és
tudomány, a bizalomépítés művészete és tudománya, amely arra irányul,
hogy a szervezet elérje az általa kívánatosnak tartott optimális
állapotot, ahol a környezete ismeri és elismeri, ahol a szervezetet a
környezetében elfogadják és megbecsülik. A public relations tehát
nemcsak tevékenység, de személet- és gondolkodásmód is egyidejűleg.
Céljaik elérése érdekében kifejtett tevékenységük során egyaránt
hasznos az üzleti és verseny szféra résztvevőinek, illetve a közéletben
tevékenykedő szervezeteknek és egyéneknek egyaránt. Mind a négy
területen – az üzleti és verseny, a non-profit, vagy civil, illetve a
közéleti és az egyéni szférában – tehát egyaránt működik a public
relations. Barát Tamás Blackpíár. Az „agitprop” manipulál!, www.prherald.hu, 2005. március 7.
|
|
|